PlantVation digitaliserar odling av skogsplant


2019-06-04

Johanna Johansson, PlantVation AB.
Bild: Katarina Lövgren
Johanna Johansson, PlantVation AB.

Johanna Johansson och företaget Plantvation har utvecklat ett hållbart och automatiserat odlingssystem för skogsplantor. Skogsbolag från hela världen visar nu intresse för innovationen som anses unik.

Johanna Johansson är uppvuxen i en företagarfamilj i Njurunda, söder om Sundsvall, där den huvudsakliga affärsidén kretsade kring odling. Johannas farfar, Arild Johansson, var initiativtagare till att ta fram första versionen av ett automatiserat odlingssystem för grönsaker och Johannas pappa, Peter Johansson, är produktutvecklaren.

– Jag är tredje generationen i familjeföretaget. Nu har vi släppt grönsakerna och koncentrerar oss på skogsplant, säger Johanna Johansson.

Hennes väg in bolaget var inte spikrak. Det var då hon jobbade som au pair i New York och Peter behövde hjälp med översättning av text till internationella kontakter, som hon började bli intresserad och såg sin egen roll i företaget.

– Det är pappa och jag som driver företaget vidare. Han sköter produktutveckling och jag har hand om marknad och sälj, säger Johanna Johansson.

Systemet effektiviserar och digitaliserar odling av skogsplantor. I det slutna systemet som installeras i industrilokaler odlas plantor upp året om och får där en fin start. När de sätts ut på friland på våren så har de redan kommit upp en bit.

– Traditionellt sätter man ut frön på våren. Att komma ut med en planta som redan vuxit i odlingskammaren ger ett försprång. Det klarar vi genom att belysa och värma plantorna med led-belysning i odlingssystemet, säger Johanna Johansson.

Att använda den metoden är något nytt, vilket också digitaliseringen och automatiseringen av processen är. Odlingssystemet odlar två miljoner plantor på 100 kvm och odlingen sker på åtta våningsplan, vilket innebär en yt-effektivisering upp till 40 gånger så effektivt som odling i växthus.

PlantVation deltar i Forest Business Accelerator 2019, ett programsamarbete mellan BizMaker, SCA, IBM och RISE Processum för att snabba på bolagens resa ut på större marknader.

– Vi har stora förhoppningar att hitta kunder över hela världen. Vi märker redan ett stort intresse internationellt och kan bland annat ta sikte på Kanada som är en väldigt intressant marknad, säger Johanna Johansson.



Källa: BizMaker


Tipsa en vn Skriv ut





Mest lästa











Tole Verktyg

Baxi

Bamseprodukter

bamseprodukter-skyddaklader

Markusson








Industrinät

Skogshubben

Interagro Side

mekwood

Tatec

bengtssons
Unica Media AB
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se