Nyhet:

Extraförstärkt styrdäck för vinterkörning på både on- och offroad


2020-08-06

Conti Scandinavia HS3 ED är utvecklat för svåra förhållanden som exempelvis timmer- och gruvtransporter.
Bild: Continental
Conti Scandinavia HS3 ED är utvecklat för svåra förhållanden som exempelvis timmer- och gruvtransporter.

Per Johansson, chef för fordonsflottan på Pohjanen & Ström i Piteå.
Bild: Continental
Per Johansson, chef för fordonsflottan på Pohjanen & Ström i Piteå.

Mönsterspår i sicksack-design ger utmärkt stenavvisning. Första styrdäcket med avfasade mönsterblock vilket ger extra motståndskraft mot skador orsakade av vassa stenar och grenar.
Bild: Continental

Mönsterspår i sicksack-design ger utmärkt stenavvisning. Första styrdäcket med avfasade mönsterblock vilket ger extra motståndskraft mot skador orsakade av vassa stenar och grenar.



Teknik- och premiumdäcktillverkaren Continental meddelade idag att man introducerar ett nytt lastbilsdäck: Nya Conti Scandinavia HS3 ED är ett styrdäck som har utvecklats speciellt för godstransporter för både on- och offroad på vintern för exempelvis timmertransporter, gruvdrift eller byggarbetsplatser. Förkortningen ”ED” står för ”extra durable” och understryker däckets förmåga att hantera utmaningarna för ett styrdäck under extraordinära vinterförhållanden.

Däcket erbjuder den bästa nivån av dragkraft på vinterväglag för fordon som kör på krävande och skiftande vägförhållanden. Däcket har utvecklats främst för användning i Norden med sina tuffa vinterförhållanden, men också för bergsområden med snötäckta vägar i Central- och Östeuropa. Däcket är resultatet av en intensiv marknadsstudie och diskussioner med kunder som har visat på behovet av en högre nivå av robusthet, bättre stenavvisning samt extra motståndskraft mot skador orsakade av stenar jämfört med vanliga vinterdäck.

Lutz Stäbner, Head of Product Management för Continental lastbils- och bussdäck i Europa, berättar om det senaste däcket:
– Conti Scandinavia HS3 ED är det senaste exemplet på vår stora och långvariga kunskap när det gäller att bygga toppmoderna vinterdäck för lastbilar för alla användningsområden, även mycket krävande sådana. Däcket kan ses som vintermotsvarigheten till vårt entreprenaddäck, Conti CrossTrac, som vi lanserade för två år sedan.

Per Johansson, chef för fordonsflottan på Pohjanen & Ström i Piteå har testat det nya däcket och delar med sig av sina erfarenheter:
– Vi kör för skogsindustrin i norra Sverige där vädret varierar väldigt mycket under året. Vi arbetar ofta i tuffa vinterförhållanden och på skogsvägar som är belagda med stenkross. På vintern kan vi ha -40°C och på sommaren har vi ibland upp mot 30°C, och utöver det har vi även mängder av snö och is, dimma och regn, säger Per Johansson, och fortsätter:

– Våra flistransporter väger upp till 65 ton och timmertransporterna kan väga så mycket som 74 ton. Den största utmaningen vi har här uppe är de intensiva väderomslagen som kan ske snabbt, och i sådana lägen måste vi kunna lita på däcket. Nya Conti Scandinavia HS3 ED kunde hantera alla dessa svåra förhållanden och erbjöd mycket bra grepp, stabilitet och dragkraft, speciellt vid acceleration på vinterväglag. Vi prioriterar bra grepp och att däcket ska klara av vassa stenar och grenar som kan sticka upp ur den frusna vägbanan.


Källa: Continental


Tipsa en vn Skriv ut





Mest lästa











Tole Verktyg

Baxi

Bamseprodukter

bamseprodukter-skyddaklader

Markusson








Industrinät

Skogshubben

Interagro Side

mekwood

Tatec

bengtssons
Unica Media AB
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se