Sveaskog och Volvo Lastvagnar i samarbete för mer hållbara timmertransporter


2019-11-20

Konfigurationstest av HCT-ekipage.
Bild: Sveaskog
Konfigurationstest av HCT-ekipage.

Henrik Engman, inköp transport Sveaskog, och Lennart Cider, projektledare Volvo Lastvagnar.
Bild: Sveaskog / Anders Westerberg
Henrik Engman, inköp transport Sveaskog, och Lennart Cider, projektledare Volvo Lastvagnar.

Lena Larsson, huvudprojektledare Volvo Lastvagnar.
Bild: Volvo Lastvagnar
Lena Larsson, huvudprojektledare Volvo Lastvagnar.

Sveaskog och Volvo Lastvagnar utför tester för att möjliggöra timmertransporter på upp till 90 ton från skog till lastterminal. Med mer last i varje fordon ökas effektiviteten, kostnaderna sänks och koldioxidutsläppen minskas med upp till 20 procent.

Så kallade HCT-ekipage (High Capacity Transport) kan vara en av lösningarna för mer hållbara timmertransporter och ett komplement till ökad godstransport på tåg. Nu har Sveaskog och Volvo Lastvagnar fått tillstånd av Transportstyrelsen att bedriva konfigurationstester med HCT-ekipage med last upp till 90 ton från Överkalix och från hamnen i Haraholmen till Smurfit-Kappas industriområde i Piteå.  

– Att minska utsläppen från timmertransporterna är en viktig fråga för oss på Sveaskog. Eftersom tåg inte är ett alternativt överallt kan HCT-ekipage vara ett bra alternativ. Med ett ekipage med fler hjulaxlar som kan ta mer timmer kan tre ekipage lasta lika mycket som fyra ekipage av mindre modell, det minskar utsläppen per transporterat ton, säger Henrik Engman, inköpsansvarig för transporter på Sveaskog.

Genom att transportera mer volym per ekipage minskas också bränsleförbrukningen, vilket bidrar till att kostnaderna för åkerierna minskar. HCT-ekipage kan således även stärka svensk åkerinäring och framför allt den norrländska skogsindustrin, som brottas med långa avstånd till sågverk, massapappersbruk och kunder.

Vi på Volvo Lastvagnar ser med tillförsikt fram emot detta samarbete. Vi har under tio år arbetat med att studera och testa HCT-ekipage upp till 90 ton vid landsvägskörning mellan Överkalix och Piteå, och nu är vi redo för nästa etapp. För oss är det viktigt att samarbeta med olika aktörer för att utforma så effektiva transportlösningar som möjligt, säger Lena Larsson, projektledare på Volvo Lastvagnar.

Idag får cirka 11 procent, 1 180 mil, av det statliga vägnätet trafikeras av transporter upp till och med 74 tons bruttovikt och nuvarande maxlängd om 25,25 meter. Sveaskog är Sveriges största enskilda väghållare med ansvar för mer än 4 300 mil väg där varje kilometer är godkänd för 74-tonsekipage.



Källa: Sveaskog