Stora Enso sponsrar världsmästerskapen i nordisk skidsport i Planica 2023 och Trondheim 2025


2020-10-06

Bild: Stora Enso

Stora Enso kommer att vara huvudsponsor för världsmästerskapen i nordisk skidsport i slovenska Planica 2023 och i norska Trondheim 2025.

Det blir femte respektive sjätte gången som Stora Enso sponsrar världsmästerskapen i nordisk skidsport. Företaget kommer även att vara huvudsponsor vid de kommande tävlingarna i tyska Oberstdorf 2021, och har tidigare varit huvudsponsor i österrikiska Seefeld 2019 och finska Lahtis 2017, samt sponsor när mästerskapen ägde rum i Falun 2015.

– Vi är glada över att förlänga vårt sponsoravtal för världsmästerskapen i nordisk skidsport fram till 2025. Med våra förnybara produkter tillverkade av trä kan vi bidra till att göra tävlingarna till hållbara evenemang i världsklass, säger Annica Bresky, VD på Stora Enso.

Stora Ensos produkter tillverkade av trä tillhandahåller ett klimatvänligt alternativ som har lägre koldioxidavtryck jämfört med många produkter tillverkade av fossilbaserade råvaror. Under mästerskapen kommer Stora Enso att visa upp hållbara produkter och lösningar som exempelvis träbyggnader, juiceförpackningar, pappersmuggar, papperspåsar, prispodier och förpackningar för priser och medaljer. Stora Enso kommer även att bidra till att göra tävlingarna cirkulära med hjälp av sin spetskompetens inom området.

– Stora Enso är en föredömlig sponsor för FIS genom sitt aktiva och praktiska stöd för de lokala organisationskommittéernas hållbarhetsinitiativ. Vi är mycket glada över att Stora Enso har förlängt sitt engagemang för världsmästerskapen i nordisk skidsport fram till 2025. Företagets starka hållbarhetsprofil kommer att uppmärksammas i samarbetet med värdarna för Planica och Trondheim, som båda lyft fram hållbarhet som centralt i mästerskapen. Det kommer att passa perfekt för alla involverade parter, säger Sarah Lewis, generalsekreterare på Internationella Skidförbundet (FIS).

– Världsmästerskapen i nordisk skidsport är en utmärkt plattform för att skapa ökad synlighet kring vårt varumärke, samt visa på fördelarna med att använda fossilfria och återvinningsbara produkter för att bekämpa den globala uppvärmningen. I samarbete med Internationella Skidförbundet och de lokala organisationskommittéerna ser vi fram emot att bidra till en mer miljövänlig framtid, säger Annica Bresky.



Källa: Stora Enso